SKRIVET: 2010-04-11, kl 22:27:43 | PUBLICERAT I: Allmänt

Gainsbourg

I dagarna har filmen om Serge Gainsbourgs liv haft svensk premiär. Det verkar ju ha blivit lite av en grej det där, med biopics om kända fransoser och fransyskor (Piaf, Chanel och nu Gainsbourg). Jag är inte själv något stort fan av Gainsbourg, men samtidigt måste jag medge att han tillhör den typ av människor var leverne alltid väcker en viss fascination.

I alla fall, senaste dagarnas uppståndelse kring Gainsbourg fick mig att tänka på den här videon. Det kan vara en av de obehagligaste musikvideos som gjorts, även om den i första hand använder sig av antydningar, såsom Charlottes (som är Serges biologiska dotter och numera känd skådespelerska) avstängda blick. Otvetydigt är syftet provokativt och mycket riktigt väckte videon starka reaktioner när den kom 1984.


TH

Hm, min morgongröt höll på att göra återbesök. Om jag vore förälder skulle jag inte vilja att mitt barn förekom i sådana sammanhang över huvud taget, suggestion eller ej. Kul att bli förknippad med detta resten av livet liksom? Nåväl, det var säkert reaktioner han var ute efter och då lär han ju ha lyckats. Catchy sång för övrigt ;)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: