SKRIVET: 2010-12-31, kl 01:25:05 | PUBLICERAT I: Allmänt

2000-talets bästa filmer: år 2009

Varje dag under resten av året presenterar jag mina favoritfilmer från ett år under 2000-talet. Idag är det dags för år 2009:

Här blev det svårt. 2009 var tydligen ett bra filmår, det finns åtminstone tre filmer som jag skulle vilja lyfta fram, alla ungefär så långt ifrån lättsamheten i "Mamma Mia!" man kan komma. Det är franska fängelsedramat "En profet", äckelfilmen "Antichrist" och Quentin Tarantinos "Inglorious Basterds". Valet faller till slut på den sistnämnda.  En av alla bra scener i denna är när vi för första gången får stifta bekantskap med filmens antagonist Hans Landa och är ett skolexempel på hur man kan bygga upp dramatik i en enda scen. Tyvärr hittar jag den inte i sin helhet, då den är ganska lång. Kan inte heller finna något youtube-klipp som funkar att bädda in och eftersom jag verkligen vill visa just denna scen, så får ni den en kortare del av den som en länk:

 http://www.youtube.com/watch?v=Lk5Lq1enqbM&feature=related

Och så lite Brad Pitt med suspekt dialekt så blir alla nöjda och glada!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: