SKRIVET: 2010-12-21, kl 01:20:30 | PUBLICERAT I: Allmänt

2000-talets bästa filmer: år 2000

Det är elva dagar kvar av året som är det elfte året på 2000-talet och eftersom jag jobbar natt och behöver omväxling i manusskrivandet så tänkte jag skriva om min favoritfilmer från 2000-talet - ett år per dag. Så, först ut är år 2000:

"Requiem for a Dream" borde vara detta års självklara etta, kan man tycka. Darren Aronofskys drama är så ångestframkallande att man helst bara vill blunda och samtidigt så visuellt hänförande att man inte kan låta bli att titta. Men någonstans inom mig bor ett litet barn som knackar mig på axeln och vill påminna om en annan film från millenniets första år – ”Den bästa sommaren”. En svensk film som är så långt ifrån ångestframkallande man kan komma. Det är svensk lantidyll och feelgood-garanti och Kjell Bergkvist fick en guldbagge för sin huvudroll. De brukar ju sägas att man ska bejaka barnet inom sig, så varför inte?




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: