SKRIVET: 2010-12-25, kl 19:17:20 | PUBLICERAT I: Allmänt

2000-talets bästa filmer: år 2004

Varje dag under resten av året presenterar jag mina favoritfilmer från ett år under 2000-talet. Idag är det dags för år 2004:

2004 var något av ett mellanår och när jag letar i mitt minne efter bra filmer från 2004 kommer det liksom inte upp någon självklar favorit. Inte så att det inte gjordes bra film, men det finns ingen som riktigt sticker ut i mängden. En av de bra filmerna i mängden är däremot "Det levande slottet" och när det nu ändå inte finns någon given favorit så väljer jag den, så har vi lyckats få in lite animerat på listan också. Kanske blir den här också någon slags representant för regissören Haya Miyazaki och studio Ghiblis, som står bakom några av de bästa animerade långfilmerna från både 1980-, 1990- och 2000-talet, samlade filmografi. "Det levande slottet" är i likhet deras tidigare filmer fylld av magi och en slags vördnad för det andliga i naturen.




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: