SKRIVET: 2010-05-24, kl 01:06:58 | PUBLICERAT I: Allmänt

Lite om litteratur

Det här är ju egentligen att ta sig vatten över huvudet, efter att just ha återupptagit det här med bokläsande efter några års uppehåll. Risken finns ju att man då inte har så mycket att komma med, men vatusan, det ser kul ut så jag kan inte riktigt låta bli. Hittade listan hos Mad About Zooey.

Som läsare är jag: Rastlös, men envis. Påbörjar många böcker, då jag gärna vill ha många igång samtidigt - och läser faktiskt också ut de allra flesta. Ger mig sällan, även om jag tycker att boken är kass. Den kan ju bli bättre mot slutet och då vet man ju inte vad man missar (det där resonemanget om att inte slösa tid på dåliga böcker ger jag följdaktligen inte mycket för). Jag är rejält nyfiken också och kan omöjligt gå in i ett bibliotek utan att läsa baksidan på varenda bok inom synhåll, vilket gör att jag ofta blir kvar inne på biblioteket i timtal.

Senast lästa bok: "Bonjour Tristesse" av Francoise Sagan.

Senast påbörjade bok: Som sagt, det ligger en hel hög med påbörjade böcker mitt bord, men den allra senaste är "A Vindification of the Rights of Woman" av Mary Wollstonecraft.

Senast köpta bok/böcker: Kalla mig gärna snål, själv säger jag - student. Och vad kan då vara hälsosammare för plånboken än att utnyttja de gratis resurser som finns på biblioteket (under förutsättning att man inte glömmer sista återlämningsdag såklart)? Det var alltså riktigt längesedan jag köpte en bok, men jag tror det var "Nattens barn" av Traci Lords för några år sedan. Däremot uppskattar jag väldigt mycket att få böcker som födelsedagspresent eller julklapp, det är alltid trevligt.

Favoritdeckarförfattare: Har inte läst en deckare på säkerligen minst sex-sju år så njae, det får nog bli ingen som svar på den frågan.

Jag läser allt av: Har ingen sådan. Läste alla böckerna i serien om "Britta och Silver" av när jag var kring tio, räknas det?

Vid hyllan för fackböcker letar jag: Böcker om film och foto, historia, matematik och psykologi. Men ofta går jag vilse på vägen, hamnar nån helt annanstans och fastnar läsandes baksidor på böcker i de mest otippade ämnen.

Högst upp i min att-läsa-lista nu ligger: "Du sköna nya värld" av Aldous Huxley, som alltid. Men varje gång kommer det något annat emellan.

När jag går på antikvariat letar jag alltid: Olika årgångar av "Köksalmanackan" till mamma.


TH

Goddagens! Angående 60-talspartyt går det av stapeln 5 juni. Och titta bara vilken fest: http://www.rgr.nu/sixties.php



Detta får inte missas! Du MÅSTE joina! Eller hur? Tvivlar på att tilfället kommer igen! Skynda dig och fixa detaljerna och hör av dig så jag kan boka ;)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: